Hírek
2015. Október 13. 06:56, kedd |
Külföld
Forrás: Kertész Róbert, az MTI tudósítója jelenti:
Dízelbotrány: Közép-Európa megérzi a VW-botrány, Kína és az euróövezet lassító hatásait
Londoni elemzők szerint Közép-Európa megérzi a VW-botrány, Kína és az euróövezet lassító hatásait
Londoni pénzügyi elemzők szerint a közép-európai EU-gazdaságok növekedését a következő egy évben érezhető mértékben visszafogják a várakozásoknál gyengébb kínai és euróövezeti teljesítmény, valamint a Volkswagen-botrány összeadódó hatásai.
A JP Morgan globális pénzügyi szolgáltató csoport londoni befektetési részlegének elemzői a magyar, a cseh, a lengyel és a román gazdaság kilátásairól összeállított, hétfőn ismertetett felülvizsgált előrejelzésükben közölték: az elmúlt időszak fejleményeinek figyelembevételével kissé lefelé módosították az országcsoport együttes növekedési teljesítményére adott prognózisukat.
A ház a térség átlagos idei egész évi GDP-bővülésére szóló becslését 0,2 százalékponttal 3,6 százalékra, a jövő évi előrejelzést 0,3 százalékponttal 2,9 százalékra csökkentette.
A felülvizsgálat előzményeként a cég lefelé módosította a kínai és az euróövezeti gazdaság teljesítményére adott becslését is. A közép-európai kilátásokról összeállított hétfői helyzetértékelésében ugyanakkor a legrészletesebben a Volkswagen teszteredmény-hamisítási botrányának várható térségi hatásait taglalta.
A JP Morgan londoni elemzői szerint e hatásokat nehéz pontosan előrelátni, de az bizonyos, hogy a régióban Csehország és Magyarország a legérzékenyebb, ebben a két gazdaságban ugyanis az évente megtermelt bruttó hozzáadott értékből a járműipar 5,4, illetve 4,6 százalékkal részesedik. Lengyelországban és Romániában jóval kisebb ez az arány.
Megterhelheti a térség autóipari teljesítményét az is, hogy a Volkswagen - minapi bejelentése szerint - leállítja az összes nem alapvetően szükséges beruházását. Ez közvetlenül a helyi VW-érdekeltségek - Csehországban a Skoda, Magyarországon az Audi - esetleges termeléscsökkentése, közvetve pedig a közép-európai beszállítók alkatrészei iránti német kereslet visszaesése révén fejtheti ki hatását - áll a JP Morgan hétfői londoni elemzésében.
A ház szerint ugyanakkor vannak enyhítő tényezők is. Ezek közé tartozik, hogy a botrányt kirobbantó szoftverrel felszerelt dízelmotorok gyártását a térségi Volkswagen-érdekeltségek már beszüntették, így a termelésre a történtek legalábbis rövid távon nem feltétlenül hatnak.
Mindemellett az érintett, már forgalomba került autók átalakítása jövőre önmagában is pótlólagos aktivitásként jelenik majd meg ezekben a gazdaságokban, a Volkswagen európai eladásainak növekedési üteme pedig már jóval a botrány kirobbanása előtt is lassult - sorolják a JP Morgan elemzői.
A ház szerint ráadásul a közép- és kelet-európai gazdaságok erőteljes fogyasztói bizalmi mutatói, egyre feszesebb munkapiaci helyzetük, a robusztus bérnövekedés és az egyre bővülő hitelkiáramlás is arra vall, hogy a fogyasztás és a beruházási aktivitás ezekben a gazdaságokban az export megtorpanása esetén is erős marad.
A Volkswagen-botrány lehetséges közép-európai és magyarországi hatásait a londoni elemzői közösség meglehetősen vegyesen ítéli meg; borúlátó és viszonylag derűlátó értékelések egyaránt születtek.
A Morgan Stanley globális bankcsoport londoni befektetési részlegének elemzői modellszámításokra alapuló tanulmányukban azt írták, hogy a VW-botrány lehetséges hatásaira a térségben a cseh gazdaság a legérzékenyebb, utána Szlovákia, Magyarország és Lengyelország következik. Románia ugyanakkor viszonylag védett e hatásoktól.
Az öt vizsgált gazdaság együtt - Németország után - a második legnagyobb autógyártó térség Európában, évente 3,7 millió járművel. Ez a Németországban egy év alatt gyártott 5,9 millió autó 62 százaléka, viszont ez az öt gazdaság a német hazai össztermék 30 százalékát állítja elő, vagyis az autóiparnak arányosan jóval nagyobb a súlya e csoportban - hangsúlyozták a Morgan Stanley elemzői. A ház mindezt egybevetve úgy számol, hogy ha a VW-botrány miatt az autóexport például 10 százalékkal csökkenne, az a szlovák gazdaság éves növekedési ütemét 0,7 százalékponttal, a cseh és a magyar gazdaságét 0,6, illetve 0,5 százalékponttal fogná vissza.
Az egyik legnagyobb londoni pénzügyi-gazdasági elemzőház, a Capital Economics szakértői ugyanakkor azt jósolták, hogy ha észlelhető lenne is a Volkswagen járművei iránti kereslet bármilyen visszaesése, azt valószínűleg ellentételezné más márkák keresletének növekedése.
A ház szerint ráadásul a korábbi hasonló iparági incidensek tapasztalataiból megítélhetően még az sem egyértelmű, hogy a Volkswagen járműveinek kereslete - eltekintve a legközelebbi néhány hónaptól - hosszabb távon jelentősen visszaesik. Amikor például a Toyota 2009-ben, vagy a General Motors 2014-ben tömeges autó-visszahívásokra kényszerült különböző hibák miatt, ez nem gyakorolt különösebben érezhető hatást termelésükre.
Ezek érdekelhetnek még
2024. November 23. 08:24, szombat | Külföld
Az olasz kormány szerint összefüggés van a nők elleni erőszak és az illegális bevándorlás között
Az olasz jobbközép kormány tagjai szerint összefüggés van a nőkkel szembeni erőszak erősödése és az illegális migráció között, ahogyan ezt a felsőház elnöke, Ignazio La Russa is hangsúlyozta az áldozatokra emlékezve csütörtök est
2024. November 22. 08:09, péntek | Külföld
A Nemzetközi Büntetőbíróság elfogatóparancsot adott ki Benjámin Netanjahu ellen
A Nemzetközi Büntetőbíróság (ICC) elfogatóparancsot adott ki Benjámin Netanjahu izraeli miniszterelnök, valamint Joáv Gallant nemrégiben leváltott izraeli védelmi miniszter ellen - tájékoztatott a hágai székhelyű bíróság csütörtök
2024. November 22. 08:06, péntek | Külföld
Ukrán légvédelem: Interkontinentális ballisztikus rakétával támadta az orosz hadsereg Dnyipro városát
Az orosz hadsereg több különböző típusú – közöttük egy interkontinentális ballisztikus – rakétával támadta csütörtök reggel Dnyipro városának ipari és közmű-infrastruktúráját – közölte az ukrán légierő.